Régrôl ismert népi bölcsesség, hogy napi egy pohárka vörösbor nagyon jót tesz az egészségnek. Talán ez az oka annak, hogy nincs más ital, mely ekkora figyelmet kapott volna az irodalomban, a mûvészetben és az utóbbi idôben a tudományos életben is.
A kilencvenes évek elején vált ismertté az a megállapítás, hogy a vérzsír- és koleszterinszintek és a szív- és érrendszeri betegségek kialakulása között nagyon szoros kapcsolat áll fenn. Az ún. iparosodott országok népegészségügyi felméréseinek tanulmányozása során azonban kiderült, hogy ez az összefüggés, bár helytálló, a franciák esetében nem mondható el. Annak ellenére, hogy náluk is hasonlóan emelkedett a koleszterin- és vérzsírszintek aránya, hasonló mennyiségû telített zsírsav található az étrendjükben és a hozzájuk hasonlóan fejlett országoknak megfelelô életmódot folytatnak, a szív- és érrendszeri betegségek elôfordulása ezzel szemben jóval kevesebb, mint a többi vizsgált országban. Ezt a jelenséget nevezi a tudományos világ francia paradoxonnak.
Hamarosan arra is fény derült, hogy a jelenség magyarázata nem elsôsorban a franciák genetikai tulajdonságaiban keresendô, hanem sokkal inkább a rendszeresen fogyasztott, jó minôségû boroknak köszönhetô. A bor, különösen a vörösbor ugyanis polifenolokban gazdag, melyek számtalan jótékony hatást fejtenek ki a szervezetünkre. A polifenol szó egy vegyületcsalád összefoglaló nevét jelzi. Ide tartoznak az ún. flavonoidok, a lingnánok, kumarinok stb. Ma már több mint 4000 polifenolt ismerünk, melyek élettani hatása a molekula szerkezetétôl függ. A növényi polifenolok erôs antioxidánsok, melyek az élettani folyamatok során, illetve külsô behatásra képzôdô, káros szabad gyökök semlegesítésével védik sejtjeinket, szervezetünket, támogatják szervezetünk védekezô rendszereit, valamint késleltethetik az öregedést. A vörösborban elôforduló legjellemzôbb ilyen polifenol az ún. rezveratrol. Ez a vegyület nagy mennyiségben a szôlôben található, annak is a héjában, illetve a szôlôkacsokban, de kisebb mennyiségben megtalálható még a keserûfûben, a földimogyoróban és a vörös áfonyában is. A növények a fertôzések elleni védelem érdekében termelik. Mennyisége a szôlô fajtájától, a klímától, illetve a növény termesztésének egyéb módjaitól is függ (pl. a rendszeresen permetezett szôlônél, amikor is a növény védelmét kívülrôl segítik, alacsonyabb a mennyisége). A vegyület négy kémiai formában található meg a természetben, melyek közül az ún. transz-rezveratrol tûnik a biológiailag legaktívabbnak. A Harvard egyetem egyik professzorának, dr. David Sinclair-nek a neve mindörökre összekapcsolódott ezzel a vegyülettel.
Dr. Sinclair kiemelkedô eredményeket ért el az öregedés kutatásában, amit többek között a rezveratrollal végzett kísérleteinek köszönhet.Egyik kísérletében bebizonyította, hogy a rezveratrollal kezelt egerek jóval tovább élnek a vártnál*, emellett felfigyelt arra, hogy a rezveratrollal kezelt túlsúlyos egerek testsúlytöbbletük ellenére a normál alkatúakkal megközelítôleg azonos egészségi állapotban és fizikai kondícióban maradtak**. Ez ugyan nem azt jelenti, hogy a rezveratrol kiküszöböli a túlsúly negatív hátulütôit, ám az eredmények mindenesetre elgondolkodtatóak, és a rezveratrol testtömegre gyakorolt hatásáról szóló átfogó humán vizsgálat elvégzésére is motiválnak. Egy másik vizsgálat*** során a rezveratrolt az E-vitaminnal és egy szintetikus antioxidánssal hasonlították össze. Ugyan mindegyik anyag hatékonynak bizonyult a szabad gyökök hatástalanításában, de bizonyos típusú szabad gyökökkel szemben a rezveratrol nyújtotta a legnagyobb védelmet. Ebbôl is látszik, hogy bár a hétköznapi életben az antioxidánsokat többnyire „egy kalap alá veszik\\
Kérdések az eladóhoz: Ahhoz, hogy kérdést tudjon küldeni az eladónak, be kell jelentkeznie.